המדריך להתמודדות עם דלקת בפי הטבעת

צרו איתנו קשר

*טיפול טבעי נגד טחורים

דלקת בפי הטבעתפי הטבעת מורכב מצינור שרירי המחובר לקצה המעי הגס, ואחראי על העברת הצואה אל מחוץ לגוף. דלקת פי הטבעת מתרחשת בדפנות פי הטבעת.

מצב זה עשוי לגרום לכאבים ולתחושה מתמשכת של צורך בתנועת מעיים. התסמינים עשויים להיות קצרי מועד או כרוניים. דלקת פי הטבעת שכיחה בקרב אנשים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות.

זיהומים המועברים במגע מיני הם סיבה נפוצה נוספת. דלקת זו עשויה להתרחש אף כתופעת לוואי של טיפולי הקרנות לסוגי סרטן מסוימים.

זיהומים, מחלות והקרנות: חלק מהגורמים לדלקת בפי הטבעת

מחלות מסוימות עלולות לגרום לרירית החלחולת להפוך לדלקתית:

הידבקות בזיהומים

זיהומים המועברים במגע מיני, המתפשטים במיוחד בקרב אנשים העוסקים במשגל אנאלי, עלולים לגרום לדלקת פי הטבעת. זיהומים אלו כוללים זיבה, הרפס גניטאלי וכלמידיה.

דלקת רקמה זיהומית קשורה גם לאיידס. זיהומים הקשורים למחלות מזון, כגון סלמונלה, עלולים אף הם לגרום לדלקת פי הטבעת.

מחלת מעי דלקתית – כשלושים אחוזים מהאנשים הסובלים ממחלת מעי דלקתית, כגון קרוהן או קוליטיס, סובלים מדלקת בפי הטבעת.

טיפול בקרינה לסרטן – טיפולי הקרנות המכוונים אל פי הטבעת או לאזורים סמוכים, כגון הערמונית, עלולים לגרום לדלקת רירית פי הטבעת. הדלקת עשויה להתחיל במהלך הטיפול בהקרנות, ולהימשך מספר חודשים לאחר הטיפול.

אנטיביוטיקה – בחלק מהמקרים, אנטיביוטיקה המשמשת לטיפול בזיהום, יכולה להרוג חיידקים מועילים במעיים, מה שמאפשר לחיידקי קלוסטרידיום מזיקים, לגדול בפי הטבעת.

התסמינים מזכירים טחורים, אך יכולים להצביע על דלקת

התסמינים עשויים לכלול:

  • תחושה מתמשכת של צורך בתנועת מעיים.
  • דימום רקטאלי.
  • דליפת ריר דרך פי הטבעת.
  • כאב רקטאלי.
  • כאב בצד שמאל של הבטן.
  • תחושת מלאות בפי הטבעת.
  • שלשולים.
  • כאב עם תנועת מעיים.

הבדיקות לקביעת דלקת פי הטבעת

תהליך האבחון לדלקת פי הטבעת כולל:

בדיקות דם – לאבחון אובדן דם או זיהומים.

בדיקות צואה – הנבדק עשוי להתבקש לאסוף מדגם צואה לבדיקה, העשויה להסביר אם דלקת פי הטבעת נגרמה כתוצאה מזיהום חיידקי או כיב בחלחולת.

בדיקת זיהומים המועברים במגע מיני – בדיקה זו כוללת דגימת הפרשה מפי הטבעת או מהשופכה. דגימה זו נבדקת לנוכחות חיידקים או אורגניזמים זיהומיים אחרים, והתוצאות משמשות לבחירת הטיפול היעיל ביותר.

הטיפול בדלקת פי הטבעת תלוי בגורם הבסיסי להתרחשותה

הרופא עשוי להמליץ על תרופות לטיפול בזיהום, והתרופות נקבעות בהתאם לחומרת התסמינים ומצבים בריאותיים אחרים. תרופות אנטי ויראליות נקבעות לדלקת הנגרמת כתוצאה מזיהומים ויראליים, כגון נגיף הרפס המועבר במגע מיני.

טיפול לדלקת פי הטבעת הנגרמת כתוצאה ממחלות מעי דלקתיות

טיפול בדלקת הקשורה למחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, נועד להפחית את חומרתה. הטיפול עשוי לכלול:

תרופות לשליטה בדלקת רקטאלית

הרופא עשוי לרשום תרופות אנטי דלקתיות בצורת גלולות אוראליות, נרות או חוקן. גישת טיפול נוספת היא שימוש בסטרואידים כגון פרדניזון.

דלקת פי הטבעת המתרחשת בקרב אנשים עם מחלת קרוהן, דורשת לעתים קרובות טיפול בתרופה המדכאת את המערכת החיסונית.

ניתוחאם טיפול תרופתי אינו משחרר את התסמינים והסימנים, הרופא עשוי להמליץ על ניתוח להסרת החלק הפגוע של מערכת העיכול.

 

ניהול חיי שגרה עם דלקת בפי הטבעת

מניעת התדרדרות

עלינו לזכור שבמידה והדלקת לא מטופלת בזמן היא עלולה להתדרדר ולהפוך למצב של דלקת פי הטבעת כרונית. בדלקת כרונית, כיבים פגועים שמגיעים מהרקטום יוצרים אודם בפי הטבעת והכאב מתמיד. דימום עלול להופיע והחולה סובל מעצירות עקב הפחד הטבעי מעשיית צרכים.

אורח חיים בריא

שמירה על תזונה מאוזנת היא רכיב מהותי במניעה ובטיפול במצבי דלקת בפי הטבעת. ניתן להיעזר בתזונאית שתכוון אתכם אילו מזונות מסייעים למניעת עצירות או צואה קשה שעלולים להגביר את הכאבים. חשוב לשתות הרבה ולהעשיר את התפריט בסיבים תזונתיים. שמירה על אורח חיים פעיל ולא "ישבני": כדאי ללכת ברגל כמה שיותר ולהתעמל. במצב של דלקת בפי הטבעת, חשוב במיוחד לשמור על היגיינה.

ריכוך הכאבים

מומלץ לעשות שימוש בנייר טואלט רך או במגבונים לחים (בחנויות הפארם ישנם תכשירים המיועדים ספציפית להקלה בכאבי דלקת בפי הטבעת). כדאי לעשות לפחות פעם בשבוע אמבטיה בתוספת עשבי תיבול (ניתן להשיג בחנויות טבע), או תערובת מלח אנגלי (מגנזיום). ניתן למעוך בננות עם מעט חלב ולמרוח את התערובת על האזור הנגוע. התערובת מרחיבה את כלי הדם ומפחיתה מהגודש בוורידים האנאליים. שימוש בזרעי מנגו – יש לייבש ולטחון ואז לערבב עם דבש – את התערובת הזו אוכלים פעמיים ביום והיא בעלת תכונות אנטי דלקתיות.

לא להתבייש – לפנות לרופא

בכל הקשור לאזור פי הטבעת אנו חשים מבוכה לחשוף את בעייתנו. צריך לזכור שכמו במצב של כאב גרון, בו אנו לא מהססים לפנות למומחה א.א.ג, כך גם בבעיה של דלקת פי הטבעת יש לפנות לפרוקטולוג – רופא מומחה בנושא זה. חשוב להתגבר על המחסום הפסיכולוגי, כי הבריאות מעל הכל.


לסיכום, אם אתם סובלים מדלקת בפי הטבעת או לחילופין, אם יש לכם טחורים, יש כל מיני טיפולים, חלקם אלטרנטיביים חלקם קונבנציונליים שיכולים למעשה לעזור לכם במידה רבה. כל מה שצריך זה בעצם אבחון מדויק, ייעוץ מקצועי ולהתאים את הטיפול הראוי ביותר עבורכם. כן חשוב לטפל בבעיה שכן היא עלולה להחמיר במידה ולא מטפלים בה. 

אתם יכולים לטפל בדלקת פי הטבעת בעצמכם

לקבלת הקלה זמנית מתסמינים קלים של דלקת פי הטבעת, מומלץ לנקוט בצעדי הטיפול העצמי הבאים:

הימנעות מאכילה סמוך לשעת השינה – הרגל זה עלול לעורר את מערכת העיכול ולגרום לצורך בתנועת מעיים בלילה.

משככי כאבים ללא מרשם – הם עשויים להועיל, אך יש להתייעץ עם הרופא לפני נטילת אדוויל, אקמול או נורופן, שכן במקרים מסוימים הם עשויים להחמיר את דלקת פי הטבעת.

אמבטיית ישיבה עם מים חמים – אמבטיה זו מותאמת לאסלה, והיא זמינה בחנויות ציוד רפואי או בחלק מבתי המרקחת. היא עשויה לספק נוחות מסוימת לאנשים הסובלים מדלקת אנלית.

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מומחית לכירוגיה כללית עם התמחות בתחומים נלווים. מור בעלת ניסיון עשיר מאד בתחום של למעלה מ 15 שנה בהם עסקה בניתוחים שונים ופורומים מקצועיים

חייג עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!