טיפול בפיסטולה ללא ניתוח

צרו איתנו קשר

*טיפול טבעי נגד טחורים

טיפול בפיסטולה ללא ניתוחפיסטולה היא מצב הרפואי שיש לטפל בו. בדרך כלל הטיפול יהיה על ידי ניתוח פיסטולה. אך האם ניתן לטפל בפיסטולה ללא ניתוח? על כך במאמר הבא. 

 

טיפול בפיסטולה ללא ניתוח– מהי פיסטולה?

פיסטולה היא בעיה רפואית המתארת מצב בו קיים חיבור לא תקין בין שני איברים בגוף. מקור המילה הוא בלטינית והפירוש שלה הוא צינור. אנשים שסובלים מפיסטולה למעשה סובלים מחיבור שני איברים או חללים בגוף, אשר בדרך כלל לא מחוברים ואין סיבה לחיבור שלהם. כלומר הפיסטולה היא מעין צינור לא רצוי המאפשר דליפה או מעבר של נוזלים לחללים אליהם אינו צריך להגיע.

פיסטולה נגרמת משלושה מצבים אפשריים-

  • פיסטולה מולדת- נחשב למצב נדיר מאוד. 
  • פיסטולה נרכשת- פיסטולה שהתפתחה במהלך השנים מסיבות שונות כמו מחלה, זיהום או חבלה. 
  • פיסטולה מתוכננת- קיימים מצבים בהם יוצרים פיסטולה בכוונה. לדוגמא, ניתוח בו יוצרים פיסטולה עורקית ורידית בשורש כף היד המיועד לטיפולי המודיאליזה. 

טיפול בפיסטולה ללא ניתוח– סוגי פיסטולות

קיימים סוגים שונים של פיסטולות המחברות בין איברים לאיברים אחרים ביניהם בין הפה לאף, בין איברים מסוימים לעור, בין פי הטבעת לבין העור ועוד. כל פיסטולה כזו גורמת לקשיים אחרים. 

ריכזנו לכם סוגים מרכזיים של פיסטולות- 

  • פיסטולה פריאנלית- פיסטולה בפי הטבעת, המחברת בין תעלת הרקטום לבין העור וגורמת להיווצרות של פתח נוסף מלבד פי הטבעת. פיסטולה זו כוללת תסמינים כמו כאב מתמשך, שלשולים, דם או מוגלה צואה, ירידה במשקל ועוד. 
  • פיסטולה אנטרו אנטרלית- פיסטולה המחברת בין שני חלקי מעי הדק, הגורמת למעקף לא רצוי שגורם למזון לדלק על חלק משמעותי במעי הדק בו מתרחש תהליך העיכול. במקרה של פיסטולה גדולה התסמינים יהיו תת ספיגה וכתוצאה מכך שלשולים, התייבשויות, כאבי בטן וירידה במשקל. 
  • פיסטולה אנטרו קוטאנית- פיסטולה המחברת בין הקיבה/ המעי לעור וגורמת לתוכן שלהם לצאת אל מחוץ לגוף דרך פתח בעור. בפיסטולה זו יש סיכון משמעותי להתפתחות זיהומים. 
  • פיסטולה גסטרו קולית- פיסטולה המחברת בין הקיבה לבין המעי הגס וגורמת למעקף שגורם למזון לדלג על המעי הדק. התסמינים יהיו תת ספיגה וכתוצאה מכך כאבי בטן וירידה במשקל. 
  • פיסטולה אנטרו וזיקלית- פיסטולה המחברת בין המעי הדק לשלפוחית השתן וגורמת לתוכן המעי לדלוף לשלפוחית השתן. כתוצאה מכך עלול להיגרם שתם צואתי וזיהומים במערכת השתן. 
  • פיסטולה רקטו וגינלית- פיסטולה המחברת בין מערכת העיכול לבין הוואגינה, איבר המין הנשי. פיסטולה זו גורמת לכאבים בנרתיק ואף הפרשה של גזים או צואה מהאזור. 

 

טיפול בפיסטולה ללא ניתוח– כיצד?

  • פקק ביו פרוסתטי

פקק ביו פרוסטתי, הוא פקק העשוי מקולגן אנושי, כלומר חלבון שמרכיב את רקמת החיבור. הפקק מגיע בצורת חרוט והוא מאפשר שימוש לחסימת הפתח הפנימי של הפיסטולה. 

הפקק מוכנה לתעלת הפיסטולה, על מנת לחסום אותה. לאחר מכן, יש לתפור את להדביק את הפקק אל הרקמה על מנת שלא יזוז ממקומו ולא יחסום את הפתח החיצוני לחלוטין. כאשר הפקק אינו חוסם את הפתח החיצוני הפיסטולה יכולה להמשיך להתנקז. סביב הפקק הביו פרוסתטי תגדל רקמה חדשה שתאפשר ריפוי של הפיסטולה. 

הליך זה עלול לכלול סיבוכים שונים הכוללים היווצרות של מורסות חדשות (גושים) או אפילו יציאה של הפקק ממקומו.

  • דבק פיברין

טיפול על ידי דבק פיברין מצריך הזרקה של הדבק לתעלת הפיסטולה. ההזרקה תתבצע דרך פתח הפיסטולה. הדבק ימלא את תעלת הפיסטולה ולאחר מכן הפתח ייתפר וייסגר. 

טיפול על ידי דבק פיברין הוא תהליך פשוט, בטוח ונטול כאב. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי הטיפול אינו עוזר לטווח הרחוק באופן חד משמעי והפיסטולה עלולה לחזור לאחר תקופה מסוימת.

 

טיפול בפיסטולה ללא ניתוח– ואם חייב ניתוח?

לרוב הטיפול בפיסטולה פריאנלית מורכבת יצריך ניתוח. על ידי ניתוח ניתן לרפא את הפיסטולה ואף למנוע נזק לשרירי הסוגר הטבעתיים. במידה שייגרם נזק לשירי הסוגר הדבר יוביל לאי שליטה על הסוגרים ואובדן שליטה על פעולות המעיים. 

קיימים ניתוחים שונים. סוג הניתוח ייבחר בהתאם למיקום הפיסטולה ולמורכבות שלה. הניתוחים השונים כוללים סיבוכים הכוללים זיהום, אי שליטה על סוגר פי הטבעת והישנות של הפיסטולה. 

  • פתיחת תעלת הפיסטולה

ניתוח זה הוא הניתוח הנפוץ ביותר. ניתוח לפתיחת תעלת פיסטולה או בשמו פיסטולוטומיה הוא ניתוח בו יש לחתוך את הפיסטולה לאורכה. החתך מתבצע מהפתח הפנימי עד לפתח החיצוני. לאחר מכן יש לנקות את המוגלה שהצטברה בתעלת הפיסטולה. לאחר ניקוי התעלה המנתח ישטח את תעלת הפיסטולה. לאחר הניתוח יהיה זמן החלמה של כחודש עד חודשיים ובו הפיסטולה תהפוך לצלקת שטוחה.

  • קשירת חוט סיטון

כפי שציינו קודם, פיסטולה עלולה להיות פיסטולה נרכשת המתפתחת כתוצאה ממחלה, זיהום או חבלה. פיסטולה פריאנלית היא בדרך כלל תוצר של זיהום. החיבור לתעלת פי הטבעת נחשף יותר ויותר לחיידקים והפיסטולה מתמלאת במוגלה שעלולה להתנקז מהפתח החיצוני. לא תמיד ניקוז המוגלה טוב והדבר גורם לכאבים, נפיחות ואף חום. עם תסמינים כאלו יש לבצע ניקוז מידי. 

ניקוז זה מתבצע על ידי העברת חוט (סטון) דרך תעלת הפיסטולה ונקשר מחוץ לה. כך התעלה נשארת פתוחה ומנוקזת. 

טיפול על ידי קשירת חוט סיטון יכול להימשך מספר חודשים ולעתים כולל מספר ניתוחים. 

ניתוח זה מתאים לטיפול במספר מצבים-

  • כאשר קיים סיכון לאיבוד שליטה על סוגר פי הטבעת, בגלל הפיסטולה. לדוגמא במצב בו הפיסטולה חוצה את שריר הסוגר. 
  • כאשר קיימות התסעפויות משניות של הפיסטולה. 
  • במידה שרוצים לפצל את שריר הסוגר על מנת לאפשר לו להחלים בין ניתוחים. 
  • לפני ניתוח של התעלה הראשית.  

לעתים הטיפול יכלול גם טיפול אנטיביוטי שיכול להקטין את כמות ההפרשה. אך יש לקחת בחשבון כי הטיפול האנטיביוטי לא יסגור את הפתח. 

  • כריתת הפיסטולה

במצבים בהם הפיסטולה שטחית ניתן לבצע ניתוח דפיניטיבי בו למעשה כורתים את הפיסטולה. ניתוח דפיניטיבי מיועד לסגור את הפיסטולה. הדרך הטובה ביותר לכך היא לכרות את הפיסטולה עצמה או את הרקמה שמעליה. 

טכניקה זו מתאפשרת במקרים בהם מהלך הפיסטולה שטחי ומערב רק מעט משריר הטבעת. שריר הטבעת שולט על היציאות ולכן חשוב מאוד שהניתוח לא יפגע בהם ושהם ישמרו כהלכה, על מנת לא לפגוע בשליטה של המטופל על היציאות שלו. 

במקרים בהם הפיסטולה חוצה הרבה רקמת שריר יש צורך בניתוחים אחרים שישמרו את שרירי פי הטבעת. 

  • ניתוח מתלה רקטום

בניתוח זה למעשה מניידים רירית ושרירית מהדופן הפנימית של הרקטום ומקדמים אותם על מנת לכסות את הפתח הפנימי של הפיסטולה. על ידי כיסוי הפתח הפנימי של הפיסטולה ניתן למנוע את הקשר בין הפתחים של הפיסטולה. כך מפסיקים את הזנת החיידקים אל הפיסטולה ומאפשרים סגירה שלה. ניתוח מתלה רקטום מתבצע בדרך כלל דרך פי הטבעת והוא מצריך אשפוז של מספר ימים. 

  • סטון חותך

כפי שציינו בניתוח לקשירת סטון, הסטון הוא סוג של חוט המועבר כלולאה דרך תעלת הפיסטולה. בחוט סטון ניתן להשתמש גם לחיתוך הדרגתי של הרקמה שנמצאת מעל גג הפיסטולה. החיתוך ההדרגתי מאפשר הצטלקות וגם אם נחתך שריר הוא לא יהיה חתוך כולו. החיתוך ההדרגתי מקטין את הסיכון לפגיעה בתפקוד השריר הטבעתי.

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מומחית לכירוגיה כללית עם התמחות בתחומים נלווים. מור בעלת ניסיון עשיר מאד בתחום של למעלה מ 15 שנה בהם עסקה בניתוחים שונים ופורומים מקצועיים

חייג עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!