טיפול בטחורים פנימיים

צרו איתנו קשר

*טיפול טבעי נגד טחורים

טיפול בטחורים פנימייםגם גברים וגם נשים עשויים לסבול מטחורים פנימיים כואבים ומציקים, בעיקר בעת מתן צואה, אך לעתים גם בעת הליכה או ישיבה. למה זה קורה ואיך אפשר לטפל בזה? הנה כל התשובות.

טחורים פנימיים הם כלי דם שהתרחבו ומורגשים כבליטה קטנה ונפוחה בפי הטבעת. הטחור הפנימי עשוי להכאיב ולהציק כשאינו מטופל כהלכה, ועובר לשלב בו הוא מצוי מחוץ לפי הטבעת, כלומר, הופך לטחור חיצוני. כל עוד הטחורים הפנימיים מטופלים בזמן, ניתן לקבל טיפול טוב, ללא צורך בניתוח.

למה אנחנו סובלים מטחורים פנימיים?

זוהי אחת הבעיות השכיחות ביותר, בעיקר בקרב נשים בהריון, אך גם בקרב נשים וגברים כתוצאה מאורח חיים לקוי. עודף משקל, לדוגמא, יוצר לחץ על אזור האגן ופי הטבעת וגורם לכלי הדם באזור להתרחב.

גם תזונה לא בריאה שאינה מכילה מספיק סיבים תזונתיים יוצר צואה קשה או עצירות, הגורמת לאותה פעולה של התרחבות כלי הדם. בנוסף, אנשים שלא מקפידים על שתיית לפחות 12 כוסות מים ביום, סובלים מטחורים. בנוסף, נשים וגברים שחצו את שנות החמישים עשויים לפתח טחורים פנימיים בשל רפיון שרירי הסוגרים.

איך מטפלים בטחורים פנימיים?

בדרך כלל הטחורים הפנימיים אינם דורשים התערבות כירורגית, ולכן ניתן לטפל בהם ביעילות גם דרך קופות החולים, תוך נקיטה במספר אמצעים המבוצעים בשלב הראשוני של התפתחות הטחורים.

שינוי תזונתי: הבסיס למניעת טחורים פנימיים וטיפול בהם

יש להקפיד על שילוב סיבים תזונתיים בתפריט היומי, החל מחיטה, גריסים, אורז מלא ושיבולת שועל. בנוסף, שילוב ירקות מאודים כמו בטטה, גזר וקישוא יקלו על מערכת העיכול ובכך יצרו צואה שרכה ואינה מגרה את הטחורים.

כמובן, שחשוב להקפיד על שתייה של מים לכל אורך היום ולפחות 12 כוסות. ישנם גם מזונות מהם כדאי להימנע, כמו אלכוהול, אשר מייבש את הגוף מנוזלים.

משחות מקומיות או נרות – זמינים בבית המרקחת ללא מרשם רופא, מרגיעים את האזור, מונעים כאב וגירוד ואפילו להצליח לכווץ את הטחורים. את אותן משחות ניתן למצוא גם בהרכב של נרות, אותם יש להחדיר אל תוך פי הטבעת, כך שהטיפול בטחור הפנימי הינו אפקטיבי יותר.

אמבטיות – האמבטיה הינה אחד הכלים הזמינים ביותר המאפשרים התמודדות טובה עם טחורים פנימיים. אמבטיות פושרות מסייעות גם להקלה על הכאבים וגם על כיווץ של כלי הדם באזור פי הטבעת. מומלץ להקדיש מספר דקות במשך היום לצורך ישיבה באמבטיה.

היגיינה – הקפדה על היגיינה באזור פי הטבעת הינה חשובה, ולכן, יש להקפיד לנגב במגבונים לאחר כל יציאה. השימוש במגבונים אינו שורט כמו נייר טואלט ובכך אינה מגרה את אזור פי הטבעת.

ישיבה בשירותים – יש לתת למערכת העיכול לפעול באופן טבעי, ולכן, אין ללחוץ על מנת להוציא את הצואה. לחיצה עשויה ליצור נפיחות במקום וכמובן התרחבות של כלי הדם באזור פי הטבעת. כמו כן, יש להקפיד על מנת ישיבה של 90 מעלות, ולשם כך, מומלץ להיעזר בשרפרף קטן לרגליים.

פעילות ספורטיבית – הנעת מחזור הדם בגוף הינה חשובה, ולכן, פעילות ספורטיבית מתונה, כמו יוגה, פילאטיס או הליכה יתרמו לכך.

הטחורים הפנימיים אינם דורשים התערבות כירורגית, מאחר ומדובר בטחורים בשלבים הראשוניים. יחד עם זאת, חשוב לטפל בטחורים הפנימיים על מנת למנוע את אותה התערבות כירורגית. משחות מקומיות ושינוי בהרגלי התזונה בדרך כלל יעשו את העבודה ויאפשרו ריפוי של האזור.

טחורים פנימיים טיפול

הם חבויים, שקטים וכמעט לא מורגשים – עד שהם הופכים להיות מודלקים ונפוחים וגורמים לאי נוחות משמעותית. אנו כמובן מדברים על טחורים, וכל אדם שחווה זאת לפחות פעם אחת בחייו יודע כי מדובר על בעיה רפואית לא נעימה בכלל. למרות שלא נהוג לדבר על כך, יש לא מעט גברים ונשים שסובלים או סבלו בעבר מטחורים, כאשר טחורים פנימיים הם סוג הטחורים המרכזיים שגורמים לבעיה.

אז מה עושים במקרה של טחורים, איך מטפלים והאם יש הבדל בין טחורים פנימיים לחיצוניים? נענה על כל התשובות הללו בשורות הבאות.

מהם טחורים?

טחורים הם כלי דם שנמצאים בחלק התחתון של המעי הגס ופי הטבעת, ולמעשה מדובר על כלי דם שקיימים אצל כולם. תפקיד הטחורים הוא לסייע בתהליך מתן צואה ולבצע הפרדה בין מוצקים, נוזלים ואפילו גזים. על פניו נשמע כמו חלק בגוף שהוא מהותי ולא מזיק כלל, אך כאשר אותם כלי דם נפגעים וכתוצאה מכך מתרחבים, נמתחים ונהיה בהם גודש – מתחילים לא מעט בעיות המתבטאות בכאב, אי נוחות ובעיקר הרבה בושה כיוון שמדובר על חלק אינטימי בגוף שלא נוהגים לדבר עליו.

מי יכול לסבול מטחורים?

כולם יכולים לסבול מטחורים, אך בעיקר אנשים שהתזונה היומיומית שלהם איננה עשירה בסיבים תזונתיים. באופן כללי נהוג לסווג את הסובלים מטחורים כאלו שסובלים באופן כמעט כרוני מעצירות, כאשר הלחץ שהם מפעילים במהלך הביקור בשירותים גורם להתרחבות והתנפחות כלי הדם שנמצאים באזור פי הטבעת, וכך מתחילים תהליכים דלקתיים של טחורים מדממים, כואבים וחוסר נוחות כללית באזור זה.

נוסף לסובלים מעצירות, גם נשים הרות נוטות לסבול יותר מטחורים או לפתח בעיית טחורים ככל שחודשי ההיריון מתקדמים יותר. הסיבה לכך היא העלייה בנפח הדם והפעלת לחץ רב על אזור האגן, דבר שלעיתים יוצר בעיה של צניחת טחורים כתוצאה מהמשקל הרב שהאישה נושאת.

גורמים נוספים שקשורים לבעיית הטחורים הינם פעילות גופנית מאומצת יתר על המידה, לחץ נפשי, עודף משקל, תורשה וכן גם מאמץ בטני גבוה מהרגיל שיכול ליצור לחץ משמעותי על אזור הוורידים באזור הרקטום כמו שיעול והקאות תכופות.

מה ההבדלים בין טחורים פנימיים לטחורים חיצוניים?

בעיית הטחורים נחלקת לשני סוגים מרכזיים – טורים פנימיים וטחורים חיצוניים. טחורים פנימיים הינם כלי דם שנמצאים בחלק הפנימי של פי הטבעת באזור הרקטום, ולא ניתן להבחין בהם אלא רק באמצעות בדיקה ידנית פולשנית או מכשיר מיוחד. טחורים חיצוניים לעומת זאת הינם טחורים שנמצאים מחוץ לפי הטבעת, כיוון שאלו כלי דם שנמצאים מחוץ לפי הטבעת והם עשירים בתאי עצב.

האם זה כואב?

טחורים פנימיים וחיצוניים מכוסים ברקמה מסוימת, כאשר הטחורים הפנימיים מכוסים בשכבה דקה של הרירית הקיימת במעי הגס, ואילו הטחורים החיצוניים מכוסים בשכבה של עור שהיא עבה יותר. משום כך טחורים פנימיים הם פחות מורגשים וכואבים אך מדממים יותר, ואילו טחורים חיצוניים כואבים יותר אך כמעט ואינם מדממים.

אפשר לומר כי רמת הכאב הנגרמת מהטחורים משתנה מאדם לאדם, וכן תלויה בסוג וחומרת הטחורים שהתפתחו. דרגות החומרה של טחורים פנימיים נחלקות ל-4, כאשר ישנם מקרים בהם טחורים פנימיים הופכים להיות טחורים חיצוניים והם אינם יכולים להיכנס חזרה לפי הטבעת. לכן ככל שדרגת החומרה של הטחורים גבוהה יותר, כך אי הנוחות והכאב יהיו גבוהים יותר.

כיצד תדעו שיש לכם טחורים?

אם אתם קוראים את השורות הללו ומזדהים עם רוב התחושות, או שתיאור המקרים מוכר לכם – רוב הסיכויים כי אתם סובלים מבעיית טחורים. למעשה, לרוב אי אפשר להתעלם מטחורים כאשר הם מתפתחים כיוון שהסימפטומים לכך כוללים סימני דם על נייר הטואלט, גירודים וגירויים באזור פי הטבעת, כאבים והרגשת חוסר נוחות באזור פי הטבעת ולעיתים אפילו הרגשה של בליטה או נפיחות מסוימת באזור הזה.

ישנם אנשים שסובלים מטחורים המדווחים בנוסף לתסמינים הללו כי הם חווים תחושה של חוסר התרוקנות לאחר ביקור בשירותים, שגם התסמין הזה מאפיין את אלו הסובלים מבעיית טחורים.

איך מטפלים בטחורים?

בעיית הטחורים לא מדוברת כמו בעיות רפואיות אחרות, למרות שזוהי תופעה שכיחה עבור גברים ונשים רבים. יחד עם זאת כדאי לדעת כי קיימות שיטות טיפול יעילות עבור טחורים פנימיים או חיצוניים. טחורים פנימיים טיפול משתנה על פי סוג ודרגת החומרה של התפתחות הטחורים, כאשר הטיפול ישלב בין טיפול מניעתי, שיכוך כאב ועד סילוק טחורים. במקרה של טחורים חיצוניים הטיפול מתמקד בריפוי והחלמה של כלי הדם הפגועים באמצעות משחות, נרות וקומפרסים קרים להרגעת כאב ונפיחות. 

טחורים פנימיים טיפול – דרכים יעילות שכדאי להכיר

כאמור, במקרה של טחורים פנימיים הטיפול יכול להשתנות על פי סוג הבעיה ורמת חומרת הכאב והתפתחות הטחורים. טחורים פנימיים בדרגות נמוכות (1-2) יצריכו שינוי בהרגלים ובעיקר בתזונה, כך שיש לצרוך מזונות טריים וכאלו העשירים בסיבים תזונתיים כדי לרכך את היציאות ולהימנע מהחמרת הטחורים. דרגות גבוהות יותר של טחורים (3-4) יצריכו לרוב טיפול ממוקד ואינטנסיבי יותר הכולל קשירת טחורים, צריבתם ובמקרים קיצוניים אף ניתוח.

ניתוח לכריתת טחורים במצבים שבהם נדרש טיפול בטחורים פנימיים בדרגות חומרה גבוהות

כפי שהצלחתם ללמוד ולהבין מקריאת השורות הקודמות – טיפול בטחורים פנימיים הוא דבר אשר משתנה למעשה בין מקרה למקרה, ותלוי בעצם בדרגת החומרה של הטחורים בסופו של דבר. במרב המקרים, במיוחד כאשר מדובר על התמודדות עם טחורים בדרגת חומרה פשוטה יחסית, טיפול עצמאי ופשוט עשוי להספיק במרב המקרים, והתפרצות הטחורים לרוב תסתיים לאחר מספר שעות או מספר ימים בודדים. אולם, ישנם מספר מקרים שבהם, התפרצות הטחורים הפנימיים מופיעה בדרגת חומרה גדולה יותר, בדרך כלל מדובר על דרגות חומרה שלוש או ארבע לדרגות החומרה של הופעת הטחורים – ובמצבים כאלה, טיפול בטחורים פנימיים הופך להיות מורכב הרבה יותר ומסובך מנשוא. אחד הפתרונות המרכזיים בהם עושים שימוש במקרים של הופעה או התפרצות של טחורים פנימיים בדרגת חומרה גדולה – הוא פתרון בדמותו של ניתוח לכריתת הטחורים עצמם.

כיצד עשויה להיראות ההכנה למעבר של הניתוח לכריתת הטחורים?

בסופו של דבר, כבר הצלחנו להבין שלעתים רבות אין ברירה, ועלינו לגשת לפתרון המורכב ביותר להתמודדות עם טחורים – פתרון בדמותו של ניתוח לכריתה מלאה של הטחורים. כדי שנצליח לבצע טיפול בטחורים פנימיים כשורה – עלינו לוודא ולשמור על מספר דגשים והנחיות טרם ביצוע הניתוח. ראשית, עלינו להבין שהניתוח לכריתה מלאה של הטחורים הוא ניתוח אשר מתבצע תחת הרדמה מלאה של המטופל. אי לכך, על המטופל לבצע מספר בדיקות קריטיות לפני מעבר הניתוח, זאת בדמותם של – בדיקת לב, בדיקת חזה, וכמו כן, בדיקת דם. בנוסף, טרם מעבר הניתוח, המטופל ייאלץ להיכנס לצום – גם מבחינת מזון וגם מבחינת שתייה, אשר לרוב אמור להתחיל כשש שעות בסך הכל טרם מעבר הניתוח.

לסיכום, אם אתם סובלים מטחורים פנימיים, יש כל מיני שיטות שיכולות לעזור כמו למשל שיטות שמרניות כמו תרופות במרשם, טיפולים מתחום הרפואה המשלימה, אך אם הגעתם למסקנה ביחד עם הרופא המטפל שלכם ששום טיפול לא עובד, יכול מאוד להיות שתצטרכו לעבור ניתוח.  

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מומחית לכירוגיה כללית עם התמחות בתחומים נלווים. מור בעלת ניסיון עשיר מאד בתחום של למעלה מ 15 שנה בהם עסקה בניתוחים שונים ופורומים מקצועיים

חייג עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!