אולקוס – כיב קיבה

צרו איתנו קשר

*טיפול טבעי נגד טחורים

כיבי קיבה, המכונים לעתים קרובות אולקוס הינם פצעים כואבים המתפתחים בדופן הקיבה או בחלק העליון של המעי הדק, הם גורמים למי שסובלים מהם לסבל רב והתסמינים יכולים לנהל את חיי מי שמתמודד עם בעיה בריאותית זו. במאמר זה נעמיק במורכבות של כיבי קיבה, נחקור את מקורם, התסמינים הנפוצים ושיטות הטיפול החדישות הקיימות כיום, ויש לא מעט מהם. יש לציין שמאמר זו מיועדת למטרות מידע בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי, בכל חשד של כיבי קיבה יש לפנות לרופא המטפל. 

 

מהו אולקוס? 

המונח "אולקוס" מוצא את שורשיו במילה הלטינית "ulcus", שפירושה פצע. כיב קיבה הוא אכן פצע המתפתח בדופן הקיבה או בחלק העליון של המעי הדק, המכונה התריסריון. כיבים אלו נובעים ממשחק גומלין מורכב של גורמים שונים, אך האשמים העיקריים הם החיידק הליקובקטר פילורי ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות.

עם הליקובקטר תסמינים יכולים להיות חמקמקים, מדובר על חיידק נפוץ שיכול להתיישב על רירית הקיבה, מה שמוביל לדלקת כרונית. תרופות כגון אספירין ואיבופרופן יכולות לגרות את רירית הקיבה, מה שהופך אותה לרגישה להיווצרות כיב. ההשפעות המשולבות של גורמים אלו עלולות לשחוק את שכבת הריר המגנה המצפה את הקיבה, ולאפשר לחומצות העיכול לפגוע ברקמות הבסיסיות וליצור פצעים כואבים.

 

מהם התסמינים השכיחים של כיב קיבה?

כיבי קיבה יכולים להתבטא במגוון תסמינים, וחומרתם עשויה להשתנות מאדם לאדם. כמה מהתסמינים הנפוצים ביותר כוללים:

כאבי בטן – כאב עמום וצורב בבטן העליונה הוא סימפטום של כיבי קיבה. אי נוחות זו עלולה להתרחש זמן קצר לאחר האכילה או על בטן ריקה, לעתים קרובות במהלך הלילה.

צרבת – אנשים רבים עם כיבים חווים צרבת, המאופיינת בתחושת צריבה בחזה.

בחילות והקאות – כיבים יכולים לעורר תחושות של בחילה ובמקרים מסוימים להוביל להקאות.

נפיחות – אנשים מסוימים עשויים לחוש נפיחות יתר או גזים, מה שגורם לאי נוחות בבטן.

אובדן תיאבון – אי הנוחות המתמשכת הקשורה לכיבים עלולה להוביל להפחתת התיאבון וירידה לא מכוונת במשקל.

צואה כהה או הקאה – במקרים חמורים, כיבים מדממים עלולים לגרום לצואה כהה וזפתית או להקאות שנראות כמו שאריות קפה.

כדי להקל על התסמינים ולמנוע התלקחויות, רצוי להימנע ממזונות והתנהגויות מסוימות שעלולות להחמיר את כיבי הקיבה. מזונות חריפים, פירות הדר, אלכוהול וקפאין ידועים כממריצים את ייצור חומצת הקיבה ויש לצרוך אותם במתינות. הפסקת עישון וניהול מתח באמצעות טכניקות הרפיה יכולים גם לעזור להפחית את הסיכון להחמרת תסמיני הכיב. 

 

שיטות הטיפול בכיבים המקובלות כיום וטיפול נגד הליקובקטר פילורי

הרפואה המודרנית עשתה צעדים משמעותיים בטיפול בכיבים בקיבה, במטרה לא רק להקל על התסמינים אלא גם לטפל בסיבות הבסיסיות להיווצרות הכיבים. להלן מספר שיטות טיפול מקובלות:

נוגדי חומצה ומעכבי משאבת פרוטון (PPI) – תרופות אלו מסייעות בהפחתת ייצור חומצת הקיבה, מספקות הקלה בכאב ומקדמות את ריפוי הכיבים.

אנטיביוטיקה – כאשר זיהום הליקובקטר פילורי מזוהה כגורם תורם, לרוב תידרש אנטיביוטיקה למיגור החיידק, במיוחד במניעת הישנות הכיב.

שינויים באורח החיים – רופאים עשויים להמליץ על שינויים תזונתיים, כולל הימנעות ממזונות המעוררים טריגר, הפסקת עישון וניהול מתח באמצעות טכניקות הרפיה שונות.

**המידע המובא כאן הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מומחית לכירוגיה כללית עם התמחות בתחומים נלווים. מור בעלת ניסיון עשיר מאד בתחום של למעלה מ 15 שנה בהם עסקה בניתוחים שונים ופורומים מקצועיים

חייג עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!