טחורים פנימיים וחיצוניים

צרו איתנו קשר

*טיפול טבעי נגד טחורים


טחורים פנימיים וחיצונייםבימים האחרונים אתם מרגישים כאבים וחוסר נוחות באזור פי הטבעת? למרות שקשה להודות בכך, ועוד יותר קשה לדבר על כך, כדאי להבין מה עומד מאחורי אותן תחושות והאם יש מקום לטיפול רפואי. ברוב המקרים כאבים ואי נוחות בפי הטבעת מעידים על בעיית טחורים בין אם מדובר על טחורים פנימיים או חיצוניים, ובמאמר הנוכחי נרחיב על כל מה שכדאי לדעת בנושא – ואולי לא כל כך נעים לשאול.

מהם טחורים ואיך הם נראים?

טחורים הם למעשה כלי דם קטנים שנמצאים אצל כולנו באזור פי הטבעת. כשמדברים על טחורים פנימיים וחיצוניים הכוונה היא לבעיה רפואית שמתפתחת בכלי הדם האלו, שזו יכולה לגרום למגוון תחושות קלות עד מורכבות יותר בהתאם לרמת החומרה של הטחורים. המראה של טחורים הוא כמו של כריות קטנות המפוזרות באזור הרקטום, חלקן נמצאות בחלק הפנימי של פי הטבעת וחלקן בחלק החיצוני.

כמו כל איבר וחלק בגוף, גם לטחורים יש תפקיד חשוב בפעילותו התקינה של גוף האדם כאשר הם מאפשרים לאטום את הרקטום משחרור של מוצקים, נוזלים וגזים ולהעניק שליטה על היציאות בשירותים. 

מהם הסימפטומים של טחורים?

התסמינים השכיחים של בעיית הטחורים הם מגוונים, ויכולים להביא במלואם או בחלקם אצל גברים ונשים שסובלים מטחורים בדרגות חומרה שונות. לרוב מדובר על סימפטומים הכוללים כאב באזור פי הטבעת, אי נוחות באזור זה במהלך ישיבה, תחושת גרד וגירוי באזור הרקטום, תחושה של בליטה קטנה באזור פי הטבעת וכן גם דימום קל וטרי על הנייר לאחר יציאה.

אפשר לומר שדימום הוא אחד מהתסמינים השכיחים ביותר שיש לטחורים, במיוחד כשמודבר על דימום קל וכמעט לא מורגש. יחד עם זאת חשוב לזכור כי יכולות להיות סיבות רבות לדימום שמגיע מפי הטבעת, ולכן חשוב לפנות לרופא לאבחון מקיף ומלא של סיבת הדימום.

מהם המאפיינים של טחורים פנימיים?

נהוג לסווג את בעיית הטחורים בשתי דרכים שונות: טחורים פנימיים וטחורים חיצוניים. טחורים פנימיים לרוב יותר שכיחים מטחורים חיצוניים, כאשר מרבית הסובלים מהם מאובחנים ברמת חומרה נמוכה וכמעט תמיד ברת טיפול. כדי להתאים את הטיפול המתאים לטחורים פנימיים מחלקים אותם לארבע דרגות חומרה שונות:

  1. טחורים פנימיים קלים שאינם כואבים.
  2. טחורים פנימיים שיוצאים מחוץ לפי הטבעת במהלך מאמץ ונכנסים חזרה לבד, לרוב כמעט לא כואבים.
  3. טחורים פנימיים שיוצאים מפי הטבעת וניתן להחזיר אותם ידנית למקומם, לעיתים יהיה כאב ואי נוחות כשהם יוצאים ממקומם.
  4. טחורים פנימיים שיוצאים ולא ניתן להחזירם חזרה פנימה, דרגה שגורמת לכאב רב גם במהלך ישיבה.

הטחורים הפנימיים עטופים בשכבה דקה מאוד של רירית מהמעי הגס, ולכן הם יהיו מסוג הטחורים שמדממים יותר אך כואבים פחות כשהם נמצאים במקומם בתוך פי הטבעת. 

מהם המאפיינים של טחורים חיצוניים?

בשונה מטחורים פנימיים, טחורים חיצוניים הינם כלי דם שמלכתחילה נמצאים בחלק החיצוני של פי הטבעת, ישנם כאלו שנמצאים על פי הטבעת וכאלו שצמודים אליו. סוג טחורים זה יהיה כואב יותר כיוון שמדובר על כלי דם שמתנפחים וחשופים החוצה, אך הם לרוב לא ידממו כיוון שהם עטופים בשכבת עור שהיא עבה יחסית אך עשירה בתאי עצב, ולכן רמת הכאב תהיה גדולה יותר לעומת טחורים פנימיים שנשארים בתוך פי הטבעת.

אילו טחורים נחשבים למורכבים יותר לטיפול?

טחורים פנימיים וחיצוניים נחשבים שניהם לבעיה שכיחה של טחורים, כאשר מורכבות הטיפול לרוב לא קשורה לטחורים שהם פנימיים או חיצוניים אלא לדרגת החומרה שלהם. טחורים פנימיים הם שכיחים יותר ונגרמים לרוב מתזונה לא נכונה ובעיית עצירות, ולכן הטיפול המתאים יהיה שינוי הרגלי תזונה והעשרת התפריט היומי בסיבים תזונתיים, ירקות ופירות טריים כדי לעודד את מערכת העיכול לפלוט יציאות רכות שלא יחמירו את הטחורים.

במקרה של טחורים בדרגות חומרה גבוהות יותר, כמו טחורים פנימיים בדרגה 3-4, נדרשת התערבות רפואית ממוקדת ואינטנסיבית יותר כדי לאפשר את החזרת הטחורים למקומם בתוך פי הטבעת. 

כיצד אפשר לדעת אם סובלים מטחורים?

אבחון בעיית הטחורים נעשה על ידי רופא משפחה, כאשר ניתן לזהות טחורים חיצוניים על פי מבט בלבד על פי הטבעת, ואילו טחורים פנימיים ניתנים לאבחון באמצעות מכשיר ייעודי או בדיקה ידנית. ברוב המקרים אנשים שסובלים מטחורים בדרגה נמוכה המסתכמת באי נוחות וכאב קל יכולים להתחיל בטיפול מונע בעצמם, כאשר הם מקפידים על תזונה עשירה יותר בסיבים, ביצוע פעילות גופנית מתונה בתדירות קבועה, שתייה מספקת של מים לעידוד צואה רכה ולעיתים ניתן לשלב שימוש במשחות ומגבונים המקלים את אי הנוחות והכאב.

מהן שיטות הטיפול בטחורים מורכבים יותר?

כשבעיית הטחורים נמשכת זמן רב או שמדובר על טחורים בדרגות חומרה גבוהות, יהיה צורך בהתערבות רפואית לטיפול בטחורים. שיטות אלו כוללות תהליכים כמו קשירת טחורים, צריבת הטחורים בלייזר, ספיגת הטחורים עם זרם חשמלי ולעיתים גם ניתוח.

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מצליח

ד"ר מור מומחית לכירוגיה כללית עם התמחות בתחומים נלווים. מור בעלת ניסיון עשיר מאד בתחום של למעלה מ 15 שנה בהם עסקה בניתוחים שונים ופורומים מקצועיים

חייג עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!